Det kompetenta barnet!

Jag hade bestämt mig för att skriva på bloggen som mamma och inte som förskollärare, men... Blev så provocerad när jag läste en diskussion om förskolan nu i veckan att jag bara måste ta upp det.
 
Jag tänker inte nämna namn eller vart jag läste det men diskussionen var när och huruvida man ska lämna sina barn på förskolan. Den allmänna meningen var att förskolan finns till för att man ska kunna arbeta och inget annat. Är man exempelvis föräldraledig så ska det äldre syskonet vara hemma. Detta för att förskolebarn egentligen inte har något utbyte av förskolan.
 
Mina tankar;
Tro på det kompetenta barnet! Att säga att barn inte har något utbyte av förskolan är väl att dumförklara barn? Och vad tror "de" om förskolans verksamhet? Är det inte en förlegad syn att se på förskolan som barnpassning och förskollärare som sagotanter?! Förskolan har en kvalitativ verksamhet och följer en läroplan, vi som jobbar i verksamheten är utbildade lärare!
 
Som mamma kan jag tydligt se hur mycket min tvååriga son lär sig på förskolan. Hans språkutveckling, det sociala samspelet osv. Han lär sig, han har kompisar och han har absolut ett utbyte av att gå på förskola!
 
Givetvis är barnet på förskolan den tiden som föräldrarna arbetar och övrig tid är det viktigt för barnet att få tid med sina föräldrar, men... är man föräldraledig eller arbetslös går barnet på förskola 15 timmar i veckan, jag tror att barnet får tillräckligt med föräldratid ändå.
 
Barn i förskoleåldern är otroligt nyfikna, sugna på att lära, sociala varelser...LÅT DEM! Tro på det kompetenta barnet och lita på att förskollärare också är kompetenta.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

enmammasvardag.blogg.se

Charmen med oemotståndliga ögon, spyor, bajsblöjor och smittande barnskratt.

RSS 2.0